Volgens een onderzoek van voedselwaakhond Foodwatch zetten kinderhelden aan tot ongezond gedrag en snoepen. Kinderen kampen hierdoor vaak op jonge leeftijd al met overgewicht en hebben hier de rest van hun leven last van.
Snoepen
K3, Maya de Bij, Mega Mindy en Kabouter Plop zorgen er met hun reclames voor dat kinderen meer gaan snoepen en hiermee een ongezonde levensstijl krijgen. Producten als chips, ijs, snoep, koekjes en hagelslag worden in de reclames gepromoot door de kinderidolen. Volgens criteria van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) scoort elk van deze producten rood op suiker, vet of zout. Geen van deze producten zou om die reden gepromoot mogen worden, aldus Foodwatch.
Voedselwaakhond
De voedselwaakhond is daarom een actie gestart. Om deze ongezonde kindermarketing een halt toe te roepen wordt per e-mail aan Studio 100 gevraagd om met deze promotie door de kinderhelden te stoppen. Naast Studio 100 worden ook kinderidolen van De Efteling. Disney en Nickolodeon uitgeleend aan voedselfabrikanten om ongezond voedsel te promoten.