Een vader die overschakelt op zijn moedertaal als hij zich opwindt, of een moeder die haar kind in een andere taal een standje geeft dan de taal die ze normaal gebruikt zijn voorbeelden van ‘code-switching’: het wisselen tussen talen. Dit komt vaak voor in meertalige omgevingen, en dan vaak in emotionele situaties.
In de recentste uitgave van het blad van de ‘Association of Psychological Science’ gaan de onderzoekers Stephen Chen, Qing Zhou en Morgan Kennedy dieper in op dit fenomeen.
Ze onderzochten hoe het gebruik van verschillende talen om emoties uit te drukken in een meertalig gezin een belangrijke rol kan spelen in de emotionele ontwikkeling van kinderen.
Emotie en taal
Bestaand psychologisch onderzoek toont al aan dat taal een belangrijke rol speelt in emotie omdat het de spreker in staat stelt om zijn gevoelens te uiten, te verbergen of te bespreken. Als ouders verbaal emoties uiten, dragen ze bij aan de emotionele ontwikkeling van hun kind door ze een goed voorbeeld te geven van hoe emoties kunnen worden geuit en gereguleerd. Door emoties te bespreken helpen ouders hun kinderen hun gevoelens te benoemen en dus de begrijpen. Zo kunnen kinderen hun emoties ook beter reguleren.
Ook is bekend dat als er gewisseld wordt van taal, een meertalig persoon de emotie op een andere manier ervaart. Tweetalige ouders kunnen voor een specifieke taal kiezen die ze vinden passen bij de culturele context van de emotie. Een Finse moeder kan er bijvoorbeeld voor kiezen om haar kinderen in het Nederlands te vertellen dat ze van hen houdt, omdat het in Finland niet gebruikelijk is om verbaal expliciet liefde uit te drukken.
Meertaligheid en emotionele ontwikkeling
Op deze manier is de taal die een ouder kiest om een bepaald idee uit te drukken in staat om ‘hints’ te geven die iets zeggen over zijn of haar emotionele status. De uiting kan ook een heftigere emotionele reactie teweegbrengen als het in de moedertaal van het kind gesproken wordt. Dus door een potentieel heftige emotie in een ‘neutrale’ taal te uiten (die dus niet on heftige reactie oproept als de moedertaal), kunnen kinderen geholpen worden hun emoties te reguleren.
Deze bevindingen kunnen vooral nuttig zijn in de ontwikkeling van interventie-programma’s voor immigrantenfamilies, waarbij interventiepersoneel meer bewust kan worden van hoe het gebruik van verschillende talen in verschillende contexten een emotionele impact kan hebben.
Onderzoeker Chen: “We zijn vooral nieuwsgierig naar de effecten van emotioneel-gerelateerde code-switching buiten de ouder-kind relaties, zoals bijvoorbeeld bij gehuwden of in de context van therapie en andere hulpprogramma’s.”