Nieuwe ouders en met name moeders spenderen meer tijd op Facebook na de geboorte van hun kind. Dat blijkt uit een onderzoek gepubliceerd in tijdschrift ‘Family Relations’.
Uit de resultaten blijkt dat 44 procent van de moeders na de bevalling meer tijd doorbrengen op Facebook. Bij vaders geeft 31 procent toe dat zij meer gebruik zijn gaan maken van Facebook na de geboorte van hun kind.
Aan het onderzoek namen 154 moeders en 150 vaders deel. Zij werden negen maanden na de geboorte van hun eerste kind ondervraagd.
Moeders bekijken account vaker
Nieuwe moeders bekijken hun account vaker dan vaders, ook plaatsen zij vaker berichten en foto’s. 58 procent van de moeders bezoekt haar account minstens één keer per dag. Bij de mannen bezoekt 44 procent zijn account één keer per dag.
Bijna alle vrouwen (98 procent) zegt foto’s van hun kind te hebben geüpload. Bij de mannen deed 83 procent dit. Twee derde van de vrouwen upload meer foto’s na de geboorte van haar kind dan dat zij daarvoor deden, bij de mannen was dit 73 procent. Vooral bij vrouwen met veel stress nam het Facebookgebruik toe.
Facebook voor steun en feedback
De onderzoekers merkten op dat de meeste ‘Facebook vrienden’ geen echte vrienden zijn. Toch is het fijn voor nieuwe ouders om steun en feedback te ontvangen, zelfs van mensen die ze niet heel goed kennen.
‘Ze kennen je niet heel goed, ze geven je niet de aandacht die je verwacht van goede vrienden en familie, maar toch nemen ze de tijd om te reageren op je foto of prikbordbericht’, zegt onderzoeker Bartholomew.
Stressende moeders op Facebook?
Schoppe-Sullivan zegt dat je met deze gegevens niet kan aangeven of het vaker gebruiken van Facebook stress veroorzaakt bij moeders.
‘Ik denk dat het logisch is dat moeders die last hebben van veel stress op zoek zijn naar sociale steun via Facebook, vandaar dat zij Facebook vaker bezoeken. Ik weet dat veel Facebook berichten van nieuwe moeders gaan over hun kind dat niet kan slapen of over hun tweede kind dat moeilijker is dan hun eerste. Gestreste moeders zien Facebook als een uitweg en een plaats om hulp te krijgen.’
Voor veel moeders is Facebook gewoon een weg om te communiceren met hun goede vrienden en familie.
Het onderzoek is een deel van een groter onderzoek genaamd ‘Het nieuwe ouders Project’, mede geleid door Schoppe-Sullivan. De onderzoekers bestuderen hoe een huishouden waarin beide partners werken zich aanpassen na de geboorte van hun eerste kind.
Lees ook: