Wetenschappers van de University of Oxford hebben situaties onderzocht
waaruit Britse kinderen geboren werden. Hieruit bleek dat kinderen uit ongeplande
zwangerschappen zich doorgaans langzamer ontwikkelden. Vaak hebben ze een
kleinere woordenschat en minder ruimtelijke en non-verbale vermogens dan andere
kinderen. Over het algemeen wordt dit veroorzaakt door de mindere
leefomstandigheden waarin zij verkeren.
Naast de ongeplande zwangerschappen, evalueerden de
onderzoekers ook de kinderen die geboren waren met behulp van een
vruchtbaarheidsbehandeling. Hier was geen sprake van
ontwikkelingsachterstanden. Wel hebben zij een iets grotere kans op een laag
geboortegewicht, een vroeggeboorte en aangeboren afwijkingen.
Voor het onderzoek gebruikten de wetenschappers de gegevens
van 12.000 kinderen die geboren waren in de periode tussen 2000 en 2002. De
ouders van de kinderen werden vervolgens geïnterviewd toen de kinderen negen
maanden, drie jaar en vijf jaar oud waren. De kinderen werden getest op hun
verbale, non-verbale en ruimtelijke vaardigheden.
Uit de eerste resultaten bleek dat kinderen die geboren
waren na een vruchtbaarheidsbehandeling, drie tot vier maanden voorliepen op
hun leeftijdsgenootjes. Terwijl kinderen uit een ongeplande zwangerschap juist
vijf maanden achterliepen. Maar bij verrekening van de sociaaleconomische
omstandigheden, verdwenen de verschillen bijna helemaal.
Volgens de onderzoekers is het dus vooral zaak om de sociale
ongelijkheden te beïnvloeden, om ervoor te zorgen dat kinderen al hun
vaardigheden en talenten kunnen benutten.